6. heinäkuuta 2011

Jalkaa toisen eteen

 Olen päättänyt aloittaa juoksulenkeillä käymisen - ehkä. Mulla on aina ollut vähän ristiriitainen suhtautuminen juoksulenkkeilyyn: olen ennenkin yrittänyt aloittaa sen harrastuksena, mutta kylkeen pistäminen on aina lopahduttanut mielenkiinnon. Välillä pistäminen alkaa jo siinä vaiheessa, kun astun ovesta ulos ja olenkin alkanut miettiä, onko se jotenkin psykologista. Voin nimittäin kävellä vaikka kuinka kovaa ilman vaivoja, mutta juoksu rampauttaa heti mun kyljen. Pitäisikin varmaan huijata kehoani uskottelemalla sille, että olen menossa vain kävelylle ja sitten ovelasti alkaakin juosta, mutta ei miettiä sitä sen enempää :) Onneksi olen huomannut, että pistäminen kyllä loppuu kun vain itsepintaisesti jatkaa matkaa, mutta ensimmäiset kilometrit ovat hieman epämiellyttäviä sen takia.

Mökillä ollessamme tuli tehtyä pari kertaa oikein kunnon juoksulenkki ja koin jotenkin valaistumisen siinä, mikä on juoksemisen ideana - sen jälkeinen fiilis! Siinä vaiheessa kun pääsee perille ja tajuaa, että jaksoi juosta koko matkan, tulee tosi hyvä olo (ja voi palkita itsensä Gainomaxilla, josta kirjoittelinkin aiemmin täällä). Sama adrenaliinipiikki tulee tietenkin kaiken liikunnan jälkeen, mutta jotenkin juoksussa laittaa itsensä eri tavalla äärirajoille.

Rusinoiden syöminen rantakalliolla vei tänään voiton juoksulenkille lähtemisestä.

Mulla on ihan kohtalainen peruskunto, joten sen ei pitäisi olla este satunnaiselle juoksentelulle. Käyn Yliopistoliikunnan ryhmäliikuntatunneilla, pyöräilen aika paljon (töihin pyöräilyä kertyy näin kesällä 11 km päivässä) ja tehdään yhdessä pitkiä kävelylenkkejä, mutta katsotaan nyt saisinko tämän juoksun yhdistettyä vielä edellämainittuihin. Kesäisin ryhmäliikuntatuntejakin järjestetään hyvin vähän ja muutenkin säiden puolesta liikkuisin nyt kesällä mielummin ulkona kuin sisätiloissa.

Mutta nähtäväksi jää, miten lenkkeily mun osalta jatkuu ja saanko ylläpidettyä innostukseni tällä kertaa :) Onkos siellä ketään juoksun harrastajia? Hyvät vinkit motivaation ja juoksutekniikan osalta ovat tervetulleita!

1 kommentti:

  1. Musta ei ole kyllä motivoijaksi, sillä mulla on ihan toi sama juttu ton pistämisen suhteen. Lisäksi jos juoksee hetkenkin pidempään, niin tuntuu että hengitys loppuu. Nice. :D

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...